Skriv ut

Kina klagar inför världshandelsorganisationen WTO på USA:s subventioner av sin elbilsindustri. USA bryter mot WTO:s regler och diskriminerar Kina under täckmantel av att uppfylla klimatmål, enligt Kina.

Kina kritiserar det amerikanska industrialiserings­programmet IRA (Inflation Reduction Act) som subven­tionerar allt från gruvbrytning till biltillverkning. 

–  USA låtsas att det är ett svar på klimatförändringar, att de vill minska koldioxidutsläppen och skydda miljön, men subventionerna är i själva verket utformade för att gynna inköp och användning av varor från USA, säger Kina.

För att få den fulla skatterabatten på just nu upp till 7500 dollar får elbilar inte innehålla batterikomponenter som monterats eller tillverkats av en FEOC, Foreign Entity of Concern. Kinesiska företag klassas ofta som FEOC:er – i samma fack som  ryska, nordkoreanska och iranska företag – med motiveringen att de är regeringskontrollerade.

Kinesiska elbilar i USA innehåller typiskt kinesiska batterier och får därmed en konkurrensnackdel.

Nästa år skruvas IRA-reglerna åt ännu hårdare: bilarna får inte heller innehålla kritiska mineraler som brutits, bear­betats eller återvunnits av en FEOC.

Även amerikanska bilar använder kinesiska batterier och reglerna får bland annat som konsekvens att Ford som skulle bygga en cellfabrik tillsammans med kinesiska batterijätten CATL nu istället bygger den ”själv” med teknik licenserad från CATL.

Kina ber WTO om hjälp. Enligt nyhetsbyrån Bloomberg är utfallet svårt att gissa. USA argumenterar att Kinas egen tidigare och nuvarande politik underminerar konkurrensen och diskriminerar ickekinesiska företag. 

Kina har suventionerat sin egen batteri- och elbilsindustri i decennier. Fram till 2019 fanns vitlistor med kinesiska batteritillverkare som fick leverera till kinesiska elbilstillverkare

Även EU har ifrågasatt om IRA harmonierar med WTO:s spelregler. Samtidigt utreder även EU strafftullar på kinesiska elbilar med motiveringen att skydda egna företag mot kinesisk prisdumpning.